Halaman

Selasa, April 07, 2009

Pontengan Yang Bermakna

Pagi td hujan lebat. Hujan yg sbnrnye berlarutan dr mlm td. Mmg sgt mengasyikkan. Tu yg aku berlakon tido smpi bgn t.hari tu.

Maafkan aku bos, tatkala hujan lebat, nyawa penunggang motosikal sgt terancam. Justeru, dirumahlah tmpt berlindung yg sesuai disamping dpt memantau kebarangkalian banjir.

Hah. Bangun je tido aku terus pegi dapur membuat lawatan tapak. Al-maklum perut aku merayu minta diisi. Smpi je dapur aku tgk kat kuali ade saki-baki sambal. Aku pon bersihkan la sambal tu. Sekeping roti sudah cukup utk membersihkan kesan degil tu. Bermakna xperlulah sabun yg banyak tatkala nak menyental kuali dan sudipkan? Hehehe.

Betul bagai dikata, bg tulang nak peha. Aku mula membuat lawatan seterusnya. Nun disudut penyimpanan lauk,sebelah ketuhar, tersorok dlm tudung salju. Wehehe..tersergam indah segerombolan udang yg bermandi sambal. Terletak bersebelahan ialah spesis gelama yg telah digoweng.

Hati aku mula gelisah melihat lauk pauk yg pegun dan terbiar ni. woahhhh,hangat, pilu, menggigil-gigil..mgkin itu yg sesuai utk menggambarkan debaran ati ini. Lalu sepinggan nasi kuambil dan lauk itu; sambal udang dan ikan gelama kutemukan dlm 1 pinggan. Barulah idup bejiran. Nasi putih td kuwarnai dgn sambal dan kicap.

Nah, mmg berakal. Nak mkn mana 1 dulu? Ikan gelama yg digoreng rangup atau udang yg pedas dibibir manis dilidah?Lalu nasi itu kugaul bersama mghasilkan warna merah kehitaman.

Lalu ku berdoa kepada Allah yg telah mmberi rezeki utk aku mkn hari ini. Lepas tu? Hah…babak2 rakus pon bermula. Mgkin xsesuai utk diceriterakan di sini……




  • gambar yang sempat dirakam sebelum hidangan tersebut tinggal sejarah






7 ulasan:

neopujangga berkata...

cb aku lapar

Jay Harun berkata...

woh!! terbaik!! bole la aku soh mak aku masak sok! wuhuhuuu!!!

Jay Harun berkata...

skali aku balik tgk2 dapur ade sambal tumis udang jugak daaa.....

neopujangga berkata...

argh..lunch kang aku nk carik sambla tumis udang jugak le..

Jay Harun berkata...

wah! sambla tumis udang!! mesti lagi sedap dr sambal tumis udang..wahahahhaha!!!

neopujangga berkata...

ahahah kesalahan ejaan di situ~

Shahrul Naim berkata...

mari murid2 kiter mengeja Sam~~bal~~sambal~~ ^__^