Halaman

Rabu, April 01, 2009

Cerita kanak-kanak - Part 2

Kalau laa kite diberikan peluang untuk 'turn back time' , agak2 korang jadi ke ape yg korang jadi sekarang ni??

Macam aku, ade jugak terpikir macam tu.

Mase sekolah rendah dulu, cikgu tanye, mase besar nanti nak jadi ape. Die suruh listkan.

Bawah ni list aku masa darjah 1:

1. Polis - Aku terpengaruh ngan citer english series ape ntah. Rase macam kagum yg amat.

2. Pilot - Aku terpengaruh lagi ngan citer kat tv

3. Doktor - Yang ni aku letak saje2 sebab nk kasi nampak byk. Padahal aku tgk darah pon dh
gerun.


Mase form 3, ade revised list:

1. Biologist - Kunun2 teruja laa ngan subjek2 sains ni, Form 4 aku nak amik aliran Sains, tapi
mak aku tak bagi sbb die tau aku malas belajar. Terpengaruh ngan kawan pon ade.
Smue stok2 pencinta alam semulajadi..

2. Lawyer - Mase ni, tgh layan series yg psl law2 ni. Macam cool giler tgk lawyer smue bercakap
macam bagos.

3. Artist - Bukan artis penyanyi tu, tapi pelukis. Time tu selalu jalan2 gi Central Market. Tengok pelukis jalanan lukis lawa2 smue. Nampak macam hippies pon ade.

Tapi, lepas PMR, result aku pon bese2 je. Walaupon aku macam nak amik aliran Sains, tapi aku tak yakin aku leh wat berdasarkan ngan tahap kemalasan aku masa tu. Jadi aku pon amik laa aliran sastera ; subjek elektif prinsip akaun, ekonomi asas ngan pendidikan seni.

Aku kalau ikotkan, subjek kire mengira ni aku mmg lembab skit. Tp bile dah tangkap, mmg leh wat nye. Aku minat matematik, sebab cikgu Ahmad yang ajar aku kelas tambahan sangat laa bersabar mengajar aku yang benak sikit ni. Prinsip akaun lak, mule2 mmg macam haram tak paham ape. Mane debit, mane credit. Pening. Lagi laa Pn. Poh yg ajar tu garang. Tp sebab Mr Tang yang ajar tuition aku tu pon baik sanggup mengajar aku dengan perlahan2, aku dah mule suke kat subjek ni.

Sedar tak sedar, mase universiti pon, amik course accounting. Kire jap bape tahun aku kt universiti. Diploma - 3 thn setgh; sbb ade setgh sbb kantoi 2 paper mase final sem. Tak penah2 kantoi , mase final sem lak kantoi. Degree - 3 thn ; patotnye 2 thn setgh je, tp disebabkan mase degree ni aku mengalami sedikit kesukaran, kantoi paper, repeat. Jadi, aku pon mengextendkan diri sbb mase final sem nak clearkan dulu paper2 yg sangkot.

Tengok2 balik, gile lame aku belajar. Kalau kawen, mau dah 2-3 org anak ni. Hehehe..

Jadi kawan2, adakah anda di tempat yang anda impikan sekarang??

4 ulasan:

Jay Harun berkata...

cita2 aku mase kecik takde kene mengene dgn pekerjaan aku skang....

Shahrul Naim berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Shahrul Naim berkata...

Be happy with what we have, and belief we can achieve what we want....jika ko fikir kan ko BOLEH! huhuhuh

neopujangga berkata...

mase aku skolah menengah cite2 aku nk jadi pengarah filem