Halaman

Ahad, April 12, 2009

apa yang kau mahu?? (ku didalam dilema)

Dari kecik sampai sekarang, aku masih lagi berpikir apa yang aku nak dalam hidup aku.

Dalam keadaan ekonomi sekarang yang tak berapa menentu, adakah sekarang waktu yang tepat untuk aku tinggalkan company aku sekarang ni?

Aku merasakan aku ni tak cukup bagus lagi untuk apply keje kat company2 gergasi dan ternama. Sebabnya, aku tak rasa apa yang aku tau melayakkan aku ke tak untuk diterima di company2 berkenaan.

Aku hanya ada diploma ngan degree. Tahun lepas, aku pernah berkira2 ngan akak ofis nak amik ACCA same2. Tapi tak lama lepas tu, dunia digemparkan pulak dengan kemeruduman ekonomi. Malaysia pon sikit2 terkena tempias dek kemelesetan ekonomi. Jadi, aku pon menangguhkan sementara nak amik ACCA.

Bukan apa, dalam dunia kewangan ni, makin lama transaction makin kompleks. Sama ada kau turut maju ke hadapan, atau kau memilih untuk berada di mana kau berada sekarang.

Aku rasa sedikit insecure dengan diri aku pabila aku turut di bandingkan dengan adik2 aku yg kedua2 nya bekerja dengan salah satu company kebanggaan malaysia. Sedara-mara, kawan2 semua bertanya pada aku. Kenapa tak apply keje kat company tu jugak macam diorang? Kenapa tak mintak diorang tolong dapatkan keje kat situ? Serious. Aku tak pernah terpikir untuk keje kat situ eventhough adik aku sendiri pun suruh aku antar resume ke situ. Mahupon company2 bersekutu yang lain.

But then, aku terpikir jugak. Sampai bila aku nak stay kat company sekarang? Sampai bila aku nak wat keje yang aku wat sekarang ni?

Company yang aku keje sekarang ni takde laa besar. Dengan tenaga pekerja seramai 15 orang. 3 department. Dua orang di tax department di mana salah sorangnye adalah aku. Berbilang kaum. Bos cina yang sangat laa baik. Officemate pon ok laa walaupon ade laa sekor2 yang kadang2 membuatkan aku macam nk gigit je sekor2. Keje pon tak complicated mane. Sibuk bila peak period je.

Bos aku seorang yang amat laa menggalakkan staf dia sambung belajar. Ramai jugak officemate aku yang keje sambil belajar. Aku je yang kejap nak, kejap tak nak. Sebab aku sendiri tak yakin samaada aku ni patut ke sambung belajar atau masih bole menerima ajaran.

Sekarang pulak aku tiba2 terpikir nak amik professional kat Malaysia Institute of Taxation (MIT). Salah satu sebab, keje aku sekarang berkaitan ngan tax. Company tax, personal tax. Satu lagi pulak, kos exam lagi murah berbanding ACCA yang menggunakan matawang pound sterling. Ada pro and cons untuk kedua2 nya. MIT hanya recognized kat Malaysia je. ACCA recognized worldwide. MIT exam fees murah tapi takde class tuition, kene belajar sendiri. ACCA pulak exam fees ngan exemption fees mahal sangat, i.e; satu paper 70 pound tak campur lagi class tuition. Banyak lagi kalau nak compare.

Aku nak laa jugak merasa gaji besar. Bole bagi parents aku sorang2 RM 600 atau lebih sebulan. Nak laa jugak parents aku bangga bile sedara mara tanya, anak keje mane, keje kat company besar. Ni sekarang, gaji separuh dari apa yang adik2 aku dapat.Tapi, dah keje company besar, job responsibility pon besar laa kan. With great power, comes great responsibility.

Dilema. Dilema.

Bukan tak bersyukur. Bersyukur sangat sebab masih ade keje. Kalau nak dibandingkan kat luar sana tu sampai ada yang ditawarkan 'unpaid leave' untuk 6 bulan, kene terminate.

Arghhh!! Apa nak jadi??

15 ulasan:

Jay Harun berkata...

wah, aku juga berada dalam kasut ko. ko bygkan, diusia 27 taun ni, kehidupan masih tunggang langgang. satu ape pon takde. hidup sekadar adanya saje...aiii.....

Chah Tabby berkata...

why not amik CPA..ato MICPA..rather than MIT...MICPA lagi luas..ader apply MIA member..

Jay Harun berkata...

waaaa..ape bende tuh sume? (serta merta rasa pening)

jaisyul usrah berkata...

idup mesti diteruskan

neopujangga berkata...

tu bahse2 org akaun tu..hehe..mari kite gune bahse grafik...lorem ipsum!

Jay Harun berkata...

ahah!! rasterize!! rasterize!!!

ungu_violet berkata...

argh!! ape itu rasterize??

neopujangga berkata...

wahaha..tmbah lagi...eye level!

Chah Tabby berkata...

nak lawan bahasa akaun ker?..tak da hal..takut depreciate jek nnti..tak pun insolvent..he he..

neopujangga berkata...

huhu...

Shahrul Naim berkata...

ape la sangat depreciate dan insolvent tuh berbanding kan >>>>
"Wirtschaftswunder"& "Keynesianism"(economy)

Shahrul Naim berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ungu_violet berkata...

aaa.. udah2 ler tu.. Kepada Empt, bukan tak nak amik.. tp ntah laa.. dilema2..

Shahrul Naim berkata...

amik je... jgn pikir banyak sgt

Tanpa Nama berkata...

ko ni...ada halo effect ni.ko nak keja kat Malaysia kan...hahha..amek la MIT dolu.pastu dah amek MIT,gaji up sket..leh ka amek ACCA lak.lg up gaji.ahaks.xpa...MIT adalah dlm hue yg sama dgn ACCA. amek 2-2 baru ada self-brand identity.huahahah (campuran grapek+marketing)