Halaman

Rabu, April 29, 2009

Dipetik dari utusan meloya:

Harga ayam naik 60 sen
KUALA LUMPUR 28 April - Harga ayam daging di seluruh negara mencatat kenaikan antara 40 sen hingga 60 sen sekilogram berasaskan faktor permintaan dan bekalan semasa, menurut Persekutuan Persatuan Penternak Malaysia hari ini.
Harga ladang ayam hidup naik 40 sen daripada RM3.40 sekilogram (sekilo) kepada RM3.80 sekilo manakala harga pemborong ayam hidup adalah RM4.50 sekilo berbanding RM4.10 sebelum ini, katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Harga pemborong ayam siang kini RM5.30 sekilo berbanding sebelumnya sebanyak RM4.85 sekilo manakala harga runcit ayam hidup pula sebanyak RM5.20 sekilo, berbanding RM4.80 sebelumnya.
Harga runcit ayam siang berserta kaki, kepala, hati dan hempedal turut naik kepada RM6.15 sekilo berbanding RM5.65 sekilo manakala harga runcit ayam siang tanpa kaki, kepala, hati dan hempedal adalah RM6.90 sekilo daripada RM6.30 sekilo.
Harga runcit ayam siang tanpa kaki, kepala, hati dan hempedal pula, mencatatkan kenaikan RM7.60 sekilo daripada RM7 sekilo.
Faktor kenaikan harga itu tidak dapat dielakkan berdasarkan faktor cuaca panas ketika ini yang turut menjejaskan pembiakan

Wahhh…kalu ikut hukum alam, mende2 yang “naik” ni pada akhirnya akan turun juga…Macam2 mende yg naik akan turun. Tapi rege barang la ni kalu naik kalu memang xreti2 nak turun. Ni kes ayam ni naik rege aku rase la kan sebab babi selesema cikgu katanya. Justeru permintaan daging babi merosot hingga paras sifar sekaligus permintaan terhadap dgg ayam pula meningkat. Masuk bab ekonomi ; Apabila permintaan melebihi bekalan, kenaikan harga akan berlaku.

Sebelum ni cuaca panas gak, siap ada kemarau lagi, tp ibu ayam dan bapak ayam masih meneruskan kerja bepasukan dan meningkatkan produktiviti. Entah di mana silapnya. Ada kementerian da bebagai2 dah. Tapi rege barang xterkawal. Ape pon xboleh.

1 malaysia kunun….Tuihhhhh

25 ulasan:

neopujangga berkata...

P.a.g xleh nk makan ayam lagi la..dah mahal..whehe

PenagihAyamGoreng berkata...

neo: ciss!!!! aku peduli ape! janji dapat....waahahahahahha!!!!

jaisyul, "kerja berpasukan" ye...ahah!!!

Pensyair Urban berkata...

nasib aku bela ayam..yehaaa

PenagihAyamGoreng berkata...

maka terpakse la aku mengendeng2 kt ko plak cam ni...demi mendapat sesuap ayam..weeheee!!!

Tanpa Nama berkata...

rege ayam naik pon bising ke...
bab makan, punye le bkire...
bab lain..rc ke..moto ke..mol ke..
sonang2 jo ekau bayar cash...
bg le perut tu mkn...

jaisyul usrah berkata...

wei, taula bapak ko toke ayam...ahahahahaha


ayam wa oder tu mana?bila mau supply?

Tanpa Nama berkata...

muahahaha...
ini le mentaliti melayu...
ko g negara lain la...
tgk bape rege mknan dorg...

neopujangga berkata...

cuba kaw sebutkan sket contoh harga makanan berserta taraf hidup negara tersebut..

KiPasSuSAhMati berkata...

mwahaha
ni contoh dua negara yg berbeza
satu negara kelas pertama dan satu lg negara kelas ketiga...
US kadar tukaran semasa
= Amerika Syarikat U$D1.00 = RM3.57
= Indonesia Rp1,000.00 = RM0.0365

Harga ayam dipasaran AS sekilogram
U$D2.75 yakni bersamaan lebih/hampir RM12.00 bagi setiap sekilogram.
Inodonesia Rp25,000.00 yakni bersamaan RM9.125 bagi setiap kg.

harga ayam di Malaysia baru mencecah harga siling RM7.00 bg setiap kilogram...
memang cukup mahal tetapi murah jika dibandingkan dengan negara lain...
info NSTP
muahaha
(aku nak jd commentar utk isu korg)
baru best ade gado2

jaisyul usrah berkata...

ok, cuba anda bandingkan defisit, kadar inflasi, keluaran dalam negara kasar, antara negara2 tu, serta pendapatan perkapita rakyat mereka.

KiPasSuSAhMati berkata...

haha...itulah nilai yg dibayar rakyat mereka bila dinegara mereka..begitu juga bila kita berada dinegara mereka...
sama bila mereka dinegara kita...
ini bukan pengiraan kadar eknomi semasa...harga ayam tidak mengikut kadar perkapita atau masalah inflasi..pernah anda dengar harga ayam naik smpai lebih RM9 di negara ini???haha...
pernah lihat kadar pembolehubahnya sampai berapa dan ada berapa??serta anda tahu nilai gantungan serta barang tukaran sama nilai dengan negara itu??
nah...berbeda dgn negara kita...
terdapat tiga kategori pembolehubah bagi barangan yang boleh digantikan dengan barangan lain di negara ini yang mana nilainya lebih rendah antara satu sama lain..
tapi di indonesia..kadar pembolehubahnya maintain dan tetap sama bagi tiga barangan itu...jelas rakyatnya tetap tidak mampu memperolhi ketiga-tiganya...maka, antara Us dan M'sia, kadarnya hampir sama dari segi faktor pendapatan per annum, bukan perkapita (tu dah bagi jumlah rakyat dgn jumlah janaan pendapatan), jelas masih mampu dibeli sama atau ditukar dengan barangan ganti lain..
tapi tidak di Indonesia dimana kadar ganti serta pembolehubah barangannya tetap tidak mampu dimiliki akyatnya...

neopujangga berkata...

lu nye komen dah mcm post entri dol

KiPasSuSAhMati berkata...

muahaha..kate leave your comment

jaisyul usrah berkata...

ooowh...makne katanye rakyat negara ni semua mampu la?owh, lupa negara kita sifar miskin.semua kaya2...

semua tiap2 tahun isytihar pndapatan dan byr cukai.

lu da byr cukai belum?wehehehe.

bistu?rege keperluan xde syiling?
bole nek sukati je?bg alsan bodoh musim panas aym kurang produktif?jadahnya...

Tanpa Nama berkata...

wakakka..kasik panasss panasss
muahaha

PeLaNGi berkata...

wa.. kat sini ader doctor ayam!! gagagagag...

PenagihAyamGoreng berkata...

yg penting, aku nak kene ade dos ayam goreng demi kesejahteraan sistem saraf aku..wahahahhah!!!

neopujangga berkata...

harga ayam naik pasal kekurangan sumber ayam semasa?..gua ingat harga ayam naik pasal selsema babi..op silaps.swine influenza lalu babi kurang laku di pasaran lantas pemakan2 babi di malaysia beralih membeli ayam pula..oo..betul juga..banyak sgt permintaan lalu kekurangan sumber..
u**0 b**i..BAGANN~...pandaiiiii~

Tanpa Nama berkata...

wakaka...betul le tu...
pandaiii...

jaisyul usrah berkata...

itu semua alasan persatuan bapak2 ayam tunggal...ayam tu ade je, tp die sorok nk bg nmpk ayam makin pupus.

macam raya la, melayu punya raya rege brg musti naik kalu.

kalu depa punya raya limau mesti murah kalu.

muahhahaha

PeLaNGi berkata...

ayam dara berempah! ader lagi tak rase nye??? emmmmmmm......

neopujangga berkata...

jenis kerajaan nak kurangkan pengemar ayam goreng di malaysia..whehe

PenagihAyamGoreng berkata...

ayam dara berempahh???? uh...uh...uh....

waa..neo..tembak aku plak....waaaaa!!!

Empt berkata...

WAH...BAGUSLA..DAH CITER PASAL EKONOMI...APA LAGI...KORANG NI SEMUA YG MUDA2..TUKAR LA PEMERINTAH...10 TAHUN AKAN DATANG KORANG JADIK PEMERINTAH NEGARA NI...TUKAR SISTEM YG TAK BAGUS SEKARANG KEPADA YANG BAGUS...SAPA LAGI HARAPAN NEGARA NI KALO TAK KORANG!!...GUNAKAN ILMU YG ADER UTK MASA DEPAN....

jaisyul usrah berkata...

GXGXGXGXGGX