Halaman

Jumaat, April 10, 2009

CORETAN SUBOH ke MALAM

Assalamualaikum
Korang pekabar rini(10april09)?Adakah baik2 saja?
Hari ni aku ada banyak cita nak kongsi sama korang.Pon kalo korg nak baca.Kalu x rentikan saja dgn menekan gambar pangkah wane putih dlm kekotak wane merah atas belah kanan tu(X). Dol, maksud aku klik guna tetikus. Tapi kalo jnis monitor touch screen bole kot.Wehehehe
Hari ni seawal pagi aku telah dikejutkan dlm keadaan tekejut oleh bonda tersayang" dik, ko xkunci pintu ke semalam??!!!" tanpa ragu2 aku jawab yg aku xtau hal pon sbb aku xde kua mana2. Padahal aku da tau kesalahan tu harus disandang oleh kakak.Huh!!! Otak aku sedikit gegar akibat suara yg bertekanan tinggi itu + rempuhan terhadap tombol telah mengejutkan melebihi desibel yg dibenarkan oleh aku. Kesannya aku bangun dlm keadaan terperanjat dgn degupan jantung yg laju + bingai seminit 2. Dan kesan yg langsung ialah aku gagal mengingati mimpi pg tadi...Ahahahahaha.Aku pon watla apa yg patut dan bergegas ke pejabat. Terima kasih ibu kerana telah membuat kejutan pagi ini...Ahahaha....
------------------------------------------------------------------
8.00 pagi- Kerja-kerja hakiki bermula. "encik wan, sy nak laporan bulan februari dan mac sblm t.hari"hah!!!tekejut pagi td belum ilang dtg tekejut baru = terkejut berganda. Boleh plak camtu. Dia punya order mcm kat kedai mamak. Wehehehehehe....Bos, xbole ke order semalam kemarin dulu-dulu.Adoila...Pastu bhgn kewangan plak panggil aku berkenaan invois yg xlengkap. . Bahagian kewangan terletak di tgkt 2. Kat sini 98% pmpuan. Biasanya aku kalu dtg nek atas ni, aku akan mghantar dokumen utk proses pmbyrn. Tp pg ni, aku mmbuat kerja luar biasa--->menadah tinga.Agak lama gak aku menadah tinga. Adela dlm 30 mnt tanpa henti....Korang yang laki2 tu ble ke wat cam aku.Hehehehehe.Sini silap bulan kalu bole bertempur.Kalu tinga blom byk tahi, jnis yg selalu korek tinga hari2, xpayah la nek atas ni. Tp tinga aku ni bknla jnis bertahi padat. Cuma aku ni mmg penyabar tenang dan pendendam.Itu yang aku bole tahan sampai bedarah2!!!!!!Ahahahaha
-----------------------------------------------------------------
12 t/hari- aku mndapat berita dr seorg teman bahawasanya seorang kenalan telah meninggal dunia- (al fatihah utk dihadiahkan kepada semua muslimin dan muslimat). Lalu aku bercadang utk melawat arwah bersama teman ni. Dia suruh aku bawak plg laju. Gila...huhuhuhu.(nanti pas lawat arwah, ko lawat aku plak er) Aku tiba kt rumah dia 15minit lewat dr masa yg dicdgkan. "Dia da gerak la tadi...Lu lambat 15 minit.."Kata rumah tuan rumah tu kat aku. Xpela, dorg nak keja masa kot.Lalu aku terus bersiap utk menunaikan solat jumaat. Aku pun xbrape nak fokus isi khutbah rini. Jiwa kacau beb.
Lps je solat aku pon berjalan cepat balik ke rmh kwn td.Lapar beb, tekak kering.Perut da main mcm2 lagu dah.Keroncong, qasidah, dan bagai2. Heh, smpi umah aku sambar topi dan ray ban, dgn penuh yakin aku menunggang ke kedai yusri. Separuh jalan, lepas je aku belok kiri kat simpang tu, enjin motor pla mati...adoila.puas aku jampi ludah2. xmau gak idup. Aku pon tinggalkan mtr tp jln g beli minyak.Sila ikuti tips ni jk kehabisan minyak-->Menapaklah kekedai mamak berhampiran sambil berpeluh2(tanggalkan ray ban), ambil air mineral, botol kecik @ besar, bayar, tuju pula ke stesen minyak terdekat sambil meneguk air td selarat mgkin. Pastu kalu xabis, bolehlah disiramkan kat pokok2 tepi jalan. Kasi isi itu botol penuh2 dan kembalilah ke kenderaan yg anda tinggalkan tepi jalan secara gamble td.
Itu kalu tips abis minyak. Kira kalo da tuang minyak tu dlm tangki walaupun melimpah2 sikit, xdahal la.Janji bole jalan kan?Tapi masa aku tgh tuang tu, aku berfikiran jua, adakah betol minyak abis?sbb sbnrnya motor ni ada tangki smpanan minyak.Lalu aku bersangka baik bhw myk mmg habis.Nah!Mendapat kau...Berpeluh2 aku cube idupkan enjin ni.Sah..Bukan salah harga minyak malaysia yg turun naik tahun lepas. Mmg masa tu kalo nak cari org plg penuh yakin masa tu, akulah orgnya. Mcm pomen cup prix lak aku tonggeng2 tepi jln. Sah, motor ni mati dan perlu ditanam. Aku pon menolak motor tu blk ke rumh dlm kurang lbh 500-800 meter kot. Adela jejaka yg bermotosikal pndg2 aku tanda prihatin. Terima kasih kerana mmberi pndgn simpati itu. Itukan lambang perpaduan di negara ini!!! kalu aku pakai tudung td, mesti ramai nak tolong aku...cb laaa.Aku dpt rasakan jntung aku berdegup lbh dr kadar biasa. Bagus utk otot kardiovaskular ni. Mmg dr suboh bawa ke pagi smpi aku menolak mtr, jntung aku sgt aktif berdegup kencang...Sekejap aku tolak motor, kejap motor tolak aku.Longlai beb. Ahahaha
-----------------------------------------------------------------
3.00 ptg- Sampai je rumah, ngam2 hujan turun.Aku termenung kejap sambil memujuk perut yg xpenah kenal erti sabar ni. Nasib bek kawan aku bg pinjam kete dia, lalu aku meredah hujan mencari sesuap rezeki. Aku mkn nasi ayam dan kopok lekor.Mmg sdp kedai ni.Harga pon sama banyak ngn nasi.Pas mkn lebih krg, aku g mngadu kat bengkel mtr behampiran. Chantek, dia setuju antar budak utk tolak motor aku. Gedebuk gedebak,puncanya coil bawah da rusyak. Aku pon soh tukar. Lps tu aku tglkan mtr kat bgkel.
-----------------------------------------------------------------
4.30ptg- lps menunaikan solat, aku bergegas jmput guru kt ktm lalu dibawa ke perpustakan. Cuti separuh hari yg sepatutnya aku g lawat arwah bertukar kpd proses pembelajaran. Lain dirancang, lain ketentuan.Kuasa Allah. Cuaca kat pustakaan ni korang pon maklum, kalo kulit tebal mcm kulit bawang, beringatla sikit bawa baju musim salju. Hasilnya aku sedikit menggagau...Grrrrr...
Pembelajaran aku sdkt terganggu rini akibat sekumpulan 6 org warga cina mmbuat bsg dlm bhs Inggeris. Aku sedikit pelik, dak uitm ni ada cina ker?ntahlah...korang jawabkan kat komen...Cam bagos2 je dorg memekak smpi aku ilang tumpuan. Tp xpe, aku ni penyabar...Aku pon teruskan fokus..Fokus pon xfokusla pasal ade je awek lalulintas depan aku..wehehehe.Pekse dah dekat ni.Pmbljrn berterusan sampai jam 7 ptg dlm keadaan tertekan akbt bunyi bsg yg terhasil oleh kaum yg mkn babi.zzzzzzzzzzzzz
------------------------------------------------------------------
7ptg- "bang motor da syiap...RM 170 semua."begitulah kdgrannya suara dihujung telefon. Aku terkesima lagi. Jntung pon berdegup luarbiasa.Aku ni jnis cpt teperanjat @ gemuruh bagai.Camne lah akad nikah nanti. Ahahaha. Aku pon sepantas kilat terus terpacul kat bengkel. Pe kes 170 plak? Nape tukar CDI ni?kata coil rosak. Mcm mamak la lu...Lain order lain antar. Juara tempur aku da mula menyeringai tp aku pujuk soh sbr.Kemusykilan aku membawa kpd usaha menyelamatkan ringgit yg kian susut. kptsn tindakan bijak sbgi pelanggan mndapati CDI aku tdklah rusyak sebagaimana yg diuar2kan.Melayu pon nak ketuk melayu ke? Aku byr RM 95 utk coil bunga 125Z.Setelah semua selesai aku pon kmbali ke pustakaan. Rupanya air liur dak cina ni lom kering lagi. Tu pasal la korang nmpk dorg selalu bawa botol air gedabak. Supaya terus bertenaga dan ceria. Maslahnya dorg ni ceria xkena tmpt dol. Juara tempur aku menjelma semula. Mana taknya, dia punya borak lg teruk dr budak yg kene orentasi aritu mcm kat sini. Mmg macam kat mamak la dia borak. Aku mula tercari-cari pengawas pustakaan kalu ada. Hampa....Tok guru terus menyabarkan aku. Agak berakal la otak ni nk phm apa yg diajar.Mmg xmasuk lgsung. Hah, wa punya muka nmpk ijau, wa punya ati sapa tau?Walaupun ati ni suhu dia sama ngn suhu badan normal 37 selsius, tp aku rasa ati aku mcm pns tebakar je dan..... PAPP!!!!!tgn kanan aku hentak meja secara auto. Maaf guru kerana mengejutkan anda. Senyap.....Sunyi.....Cecina yg 6 org tmsuk sekor pmpuan terus senyap seketika.Ketenangan yg aku cari.....Hah xsampai seminit bunyi2 pemakan khinzir itu kdngaran dlm nada yg tdk mengganggu. Dan xsampi 5 mnt sekawan pemakan khinzir itu beredar sambil memerli dlm bahasa penjajah yang jua bersahut oleh aku dlm bahasa melayu tp aku xtau aku ckp apa.Ahahaha
Selesai solat maghrib dan mkn2 aku mghantar guru ke ktm dan aku pon pulang ke rumah kwn aku. Terima kasih byk2 kasi pinjam kete(aku lupe isi minyak, nnti aku banjer makan). Dan smpi ke saat ni die lom pulang lagi...Arghhh lete...Aku tido dlu..T.kasih kerana mmbaca

6 ulasan:

neopujangga berkata...

aik..kebetulan member ko ade meninggal gak ke?

Jay Harun berkata...

peh, huru hara kehidupan ko smlm...kendatipun, tahniah kerana tabah mengharungi!

Chah Tabby berkata...

mmm..haru-biru..tu yg tak prepare apa tu...org soh kira lain..die kira lain...

Jay Harun berkata...

mgkn dia berkira-kira untuk.........

Shahrul Naim berkata...

kunci kira-kira kah?

Tanpa Nama berkata...

ahaahaaaaaaa.panjang cite