Halaman

Ahad, April 05, 2009

Friends forever.. (Bukan patutnye diamonds ke forever?)

Persoalan hari ini, berapa ramai kah kawan baik aku?

Jawapan aku; Kosong (0).

Yer. Ini kenyataan. Bukan sekadar figure yg sengaja aku letakkn.

Tapi, eventhough aku takde kawan baik, I do have kawan rapat.

Q:Ade beza ke kawan baik ngan kawan rapat?

Bagi, dua2 ade bezanye. Aku tatau macam ne interpretasi korang. Tp ni definition aku sendiri.

Kawan baik
- Mempunyai aliran pemikiran yang lebey kurang same
- Mempunyai hubungan dua hala dalam komunikasi
- Tapi, if die tak cakap ape pon, rase mcm leh nmpk tembus dalam pikiran die
- Tak perlu banyak cakap
- Kenal diri kite sendiri lagi baik dari die kenal diri die
- Same2 leh share masalah, isi hati

Kawan rapat
- Tak semestinya mempunyai aliran pemikiran yg same
- Kadang2 berkomunikasi satu hala
- Takkan pernah tau ape yg kite pikir
- Banyak cakap, tapi selalunye pasal diri die sendiri
- Tak semestinya mereka itu kawan yg dikenali dari kecik lagi
- Mintak diberi pertolongan, tapi susah nk balas balik

Itu sedikit sebanyak yg aku dapat berikan. From my point of view laa. Mungkin ade sedikit sebanyak yg aku miss.

Kawan ni penting ke dalam hidup kite?

Aku tak dapat nak nafikan kepentingan kawan dalam hidup aku ade sedikit sebanyak mempengaruhi pemikiran aku. Walaupon mmg laa family pon penting, tapi kawan ni bagi aku ade jugak yg aku bile rely upon.

Ade setengah dari kite, yg aku nampak laa, memang senang nak berkawan. Tapi untuk aku, aku rase aku bukan orang yang akan memulakan langkah pertama dalam nak berkawan ni. Aku rase aku takde keyakinan diri nak memulakan langkah tu. Aku rase sangat kecik dan inferior apabila aku dalam kelompok atau dalam kumpulan orang. Mule laa keluar persoalan, "Nak ke diorang kawan dengan aku?". Takpon, "Aisehmen. Diorang smue stok2 loaded. Bole ke aku nak masuk ngan diorang?" Takpon, "Ala. Segannya. Aku pakai selebet macam ni, diorang nak ke kawan ngan aku?"

Bila aku renung kembali dari zaman sekolah rendah sampai sekarang, not much difference sangat dalam social circle aku. Dari dulu sampai sekarang, muka2 yang sama yang masih disini.

Ade juga aku jupe, mereka yang mempunyai 'kawan baik', that were more than just kawan baik. Aku sangat adore that kind of relationship. But then, dari level kawan nak ke level kawan baik, it takes more that what we could handled. For me, kawan baik adalah satu level di mana, they trust each other with their own lives. Dalam masa yg sama, hubungan yg nampak teguh dan dalam masa yg sama, amat mudah dirapuhkan.

Aku berkata dari pengalaman sendiri. Bila korang dah percaya ngan someone, stay ngan die through ups and down, be there for them, how could u ever maafkan die bile die ade wat sikit mende yg menyakitkan hati korang? It sure sucks as hell as the pain were unebearable. Ye. Maybe korang akan kate, kawan baik would never do those things. But, kite ni semua manusia biasa. Kite memang takkan lari dari wat kesilapan. Similar situation pernah terjadi pada aku. And after that, the relationship can never be fix again. And that is the day that I discovered, u should never ever trust a person 100%. Not even your boyfriends, girlfriend and etc.

Aku try untuk jaga hati semua orang. But still, akan ade ke orang yang akan jaga hati aku sebagaimana aku jaga hati mereka? Fuhhh. Slowly, aku mula rasa takut untuk memberikan kepercayaan aku kepada orang. Sebabnya, aku takut bile tiba masanya ade orang yang sakiti hati aku, aku memang takkan dapat maafkan dia. Ape tah lagi pandang muka die.

Kawan2 aku sekarang, iaitu kawan2 rapat aku dari zaman tadika sampai sekarang rasanya, mungkin takkan pernah tahu atau kenal diri aku yang sebenarnya. Aku tau kawan2 rapat aku ni, merupakan kawan2 aku yang terbaik sekali. But still, aku tak bole nak open-up sepenuhnya kat diorang knowing that they have the power to break me.

Timbul pula persoalan, jadi ape guna ade kawan ni? Teman bile kesunyian? Teman belajar? Teman dating?

I am the type of person that valued friendship so much than u can imagine. Sounds scary, but its true. I love to meet new people. Mungkin macam bercanggah sikit dengan apa yg aku tulis di atas mengatakan yang aku ni susah nk mulakan langkah pertama. But yes. I do love people. Walaupon aku nampak macam orang yang takde perasaan. Hati batu ke. Ape ke. Aku suke dengar pendapat orang. Orang2 yg mempunyai pemikiran yang lain dari aku. I am a good listener. I can assure u that!

Dalam masa yg sama, I really want to share my part of story with u guys. My different thoughts. My worries. My sadness. My happiness. My other part that makes me ME. Is it too much to ask?

Macam terlebey suda entry aku hari ni. Nampak macam emo pulak.

Oh! Dah kul 12 rupenye. Time to sleep. See ya' next time!

5 ulasan:

neopujangga berkata...

jgn berkwn dgn swindler..leh bute hati beb ade kwn camtu..ahah.

jaisyul usrah berkata...

kawan yang susah senang bersama ni susah mau cari.

tp kdg2 bertekak gak kalu sama pendapat...tol x neo?takat lepas kat tekak jela...xde la nek kakitangan...mau kene halau 24jam tanpa notis tuh...weheheheh

neopujangga berkata...

tak..memangla...

MisZShaFy berkata...

yeap..sokong skali dgn pendapat anda..huhu..kawan baik ngn kawan rapat wlupun definisinya sama namun tetap berbeza dr segi realiti..tu la pasal leh kua pkataan 'kawan makan kawan' kn...dalam context kehidupan plak,kawan mmg important..(for those who live with frens rather than with family)..important sgt2 sebab dorg tu mcm pengganti fmily kite...kite sakit ke,kite ssh ke,1st skali yg tau condition kite,kawan sbb rasanya we spent byk ms with them..so..xleh nk nafikan kewujudan kawan tu x penting dlm idup kita..
but most important thing is..never trust 1oo percent with anyone..trust urself because only u know who u are,what u are...they just can see and judge,but we r the one can value it!alamak telabih suda!!!iklan ini ditaja oleh ubat gigi keluaran tempatan

neopujangga berkata...

yup..jgn percaye total 100%..10% perlu ade..cam aku 60%..sori la ye..aku susah nk pcaye org dah skrg..MUAHAHA