Halaman

Sabtu, Jun 20, 2009

Gua hairan kenapa orang selalu sangat usya gua bila gua sedang membuat rapat umum.Padahal gua belum jadi artis untuk dikerumuni

Melihat peredaran masa yg dirasakan seolah-olah semakin pantas hari ini menyaksikan dunia sudah berubah wajah.Tidak sepertinya zaman purbakala yg mana kewujudan alat kelui atau penemuan teknologi pada hr ini di zaman itu sudah pasti amat menakutkan dan memeranjatkan kehidupan saat itu. Mengapa hal ini berlaku?Ya, mungkin kerana mereka tdk dapat menerima teknologi itu sebagai pembaharuan. Atau mungkin jua mereka gagal mencernakan maklumat serta kekurangan ilmu mengenainya.Atau lebih tepat lagi mende-mende itu semua tdk sejajar dengan alam pemikiran semasa mereka.

Itu semua dulu punya cerita.Sekarang tidak lagi.Zaman dah berubah, dunia dah maju.Begitu juga cara manusia berfikir. Inovasi dan kreativiti manusia seolah-olah tiada batas sehingga ade setengah-tengah kes yg penghulu kampong sebelah barat terima mengatakan saintis belah-belah sana sibuk mengklon manusia. Jnis-jnis kajian dan pembangunan yg menongkah nilai-nilai kemanusiaan dan agama.

Itulah serba sedikit mukadimah untuk catatan kali ini.

Nah. Pemikiran manusia yg makin kreatif ini adakalanya sgt menakjubkan di mana ia telah banyak menghasilkan ciptaan yg memudahkan kerja-kerja harian. Bagaimanapun, dari 1 segi, manusia yg telah melalui revolusi budaya dan peradaban ini kadangkala mereka merasakan bahawa pemikiran yg hebat, tubuh badan yg sihat, kekayaan yg tdk ternilai adalah 1 pakej lengkap untuk hidup di dunia semata-mata. Di mana, nilai adab dan budaya sudah tdk diperdulikan lagi.

Itulah yg terjadi di mana-mana. Arakian tersebutlah kisah tatkala aku sedang berjalan-jalan secara normal, bergerak meninggalkan gerai pasar jumaat, kebanyakkan yg berselisih dengan aku, akn menoleh kea rah aku , memandang susuk tubuhku, menjeling-jeling xpuas ati terhadapku. Apa semua ini?Gilakah mereka?Bukankah sekitar jam 12-2 petang itu matahari sedang terapung tegak di atas kepala kalian memancarkan cahayanya?Tidakkah kalian berasa panas?Apatah lagi selepas memakan nasi briyani yg penyediaannya mengandungi byk herba sekaligus memanaskan badan?Jadi apa masalahnya aku membiarkan 2 butang dari atas terbuka?

Apakah itu 1 kesalahan yg diperuntukan dlm perlembagaan?

Heh. Aku mmg xfaham la masyarakat skang ni. Jnis suka jeling2. Apa? Ada masalah ngn aku?Memang pakej semalam.Aku menyising lengan, memakai kaca mata ray ban, serta membuka butang 2 dr atas. Alasan ku panas. Heh, aku lelaki, jadi aku msh menjaga aurat ku apatah lagi laluan itu didalam kwsn masjid.

Maka aku mmbuat hipotesis serta inferens awalan seperti berikut :

A.Tindakan aku itu seolah-olah samseng

B. Jika wanita mendedahkan dada itu seksi, lelaki jua begitu, maka aku seksi?

C.Masyarakat tdk dapat menerima etika berpakaian begitu.

Jika jwpn anda B, maka lelaki yg mengusha aku itu gay.Termasuk ustaz2 yg berkopiah tu ke?Heh

Jika jawapan anda C, aik, perempuan yg pakai seksi2 tu kira boleh tima plak?Cb…

Jika jwpn anda A, jika masih pakai baju , buka 2 btg pon kira samseng, pmpuan kalu kemban saja pegi majlis anugerah bintang bulan popular tu kira camne pulak?

Gua bukan apa, seeloknya bila berselisih, sesame Islam, bagi la salam, lagi elok dr lu jeling2 gua mcm nk kene pukul. Sama je gua tgk semua peringkat umur dan golongan. Dari yg pakai kopiah bawa ke pakai topi, dari muda ketua, dr pelbagai bangsa ke kaum.Semua sama je dah hilang nilai2 adab.

maka aku menyeru kepada semua pembaca agar memberi salam sesama kita walaupun tdk dikenali kerana pada hakikatnya kita semua bersaudara.

7 ulasan:

neopujangga berkata...

seiiring dengan revolusi sejagat..org suda tidak gemar untuk komen lagi jor

jaisyul usrah berkata...

ahahaha...disable kan je komen..wekekeke

Unknown berkata...

salam semua. ehem3.. ^_^

itu semua kan sudah lumrah dunia kini. mata tidak nampak. telinga tidak dengar. ilmu tidak tebal. sana sini sibuk isu h1n1, tapi tak pula sibuk cari penawar penyakit hati yang semakin kronik.

Unknown berkata...

uish, tak payah la disable komen. pelisss!~~~

jaisyul usrah berkata...

sebarang rayuan sila kemukan kepada Ketua Seksyen Pemantauan komen


Harap maklum, balas xperlu.Time kasih.

Shahrul Naim berkata...

bace niee....."NO COMMENT" hahah

jaisyul usrah berkata...

ahahahah


sempoi la Pelangi nah rokok sebatang upah..