Halaman

Ahad, Mei 24, 2009

Hari ni punya citer

Lepas mkn pagi td, Ali anta aku pegi stesen menunggu kereta api. Aku minta tolong dia antar sbb superbike berkuasa rendah aku wathal lagi. Stesen KTM ni msh sama seperti dulu. Tiada apa yg berbeza kecuali kelihatan seperti wanita pertengahan yg sedang melalui proses peralihan kuasa, masa dan waktu. Koman2 suntikla botox ke, kai olay ke, ape ke.Minum kacip ke. Baru nmpk berseri sikit. Xpun wat penjenamaan semula. Warna biru ni kasi tukar kalu, ganti kaler oren itam ke. Baru garang deh? Ahah.Walaupun aku bukan pengguna sistem aliran ringan, tp mmg aku perasan sejak dulu mmg xde sbrg pembaharuan dr segi peningkatan kualiti perkhidmatan, dan sistem penyampaian.

Sambil menunggu tren yg ditunggu xkunjung tiba, (celaka, waktu ketibaan tu mmg da padan dah ngan waktu semasa) nape perlu mata2 org keliling ni melihat aku? Heh, kali ni aku xpakai Rayban, aku tertinggal mende tu. Apa lagi yg Xkene ni?Heh kolar aku tegak kalu? Adei…Mmg syial mata2 dorg ni…Jnis aku tgk dorg pakai xcukup kain kalu Xper je pulak.Mende ntah.Ade plak setengah tu pakai cincin kat jari bersusun-susun. Jnis kalu nak mkn kene kai sudu, nak cebok kai tisu. Kalu x silap hari tetelan cincin, sakit anu.

Apahal lah dorg ni…Hah, tren da sampai.Dari jauh kalu, nmpk macam tin sadin begolek2.Penuh…Dorang ni pehal plak meramaikan tren ni?Xreti ke becuti hr ahad?Komunis pon reti cuti la oi?Xkan gawat2 ni pon pergi membeli belah….Adeyh~~

Sorang mamat yg sama badge ngn aku masa menunggu td, naik gerabak yg sama.Syial la mamat ni.Apasal la ko nek kat sini gak. Jnis mamat ni borak ngn kawan die pkai loud speaker.BUKAN!!BUKAN!!Dia x bercakap melalui alat kelui.Kawan dia kat sebelah dia jer.Heh. Perbualan dia mcm fix deposit kalu. Die bukan mcm saham punya jnis. Saham punya jnis kalu, ade naik ade turun. Fix deposit kalu, die mendatar saja. Mmg volume plg tinggi la die borak. Pastu gelak HAHAHAHA. Jnis borak syok sendiri. Cam bagus2 je..Yg bangsa wane pemakan haiwan pembawa virus H1N1 ni xbis chong cheng chong cheng. Ha bangsa ni mcm saham.Kejap nada turun, kejap naik.Lantas disudahi ngn AGAGAGAGAGA…Mmg berseni gelak ketawa dia.terhibur gak la dengar. Mungkin itulah doktrin 1 Malaysia yg mana semua bangsa di blendkan dlm 1 budaya mengikut acuan sendiri.Heh..Aku da merepek.

Sampai je KL Sentral aku turun.Stesen pertukaran katanya..HENCIN!!!
Celaka lagi, KTM ni mmg minta dikutuk berterusan.Papan elektronik xnyala.aku xtau nak nak amik tren ke RAWANG belah mana. Aku cuba merapati rakyat Malaysia yg mesra ni utk bertanya. Tp mmg betul mesra.Baik punya mesra, baru nak buka mulut kalu, dia wat2 jawab tepon.Syial..Mentang2 la aku xhensem, gigi xberapa nak rata.

Heh aku pon ikut jela kaki melangkah nek eskelatoree. Nmpk brader baju biru tgh jaga kat tmpt yg kalu nk lalu kene masukkan tiket itu. Bang, saya nk amik tren ke Rawang, belah mana? Platform 4, jwb brader tu tegas , adil , dan beramanah tanpa toleh padaku.CB, xbleh ke jawab leklok tunjuk jalan susur galur ke platform tu. Mcm lah aku tau kat mana platform tu. Muka dahla 44 terlebih cuka.Abis ketat la tu.Nak pinjam skrewdreber kalu, cakapla…Meh aku tune muka ko kasi longgar.Mmg la aku bese area KL ni, tp xbese nek tren. Cuba kalu mat salleh tu tanye jalan, silap kalu, brader tu siap ajak mkn cendol Wak Seman pastu bawa g jejalan kat zoo. Heh..Dengan segal rajuk duka lara, aku pon pusing2 lagi macam pelancong cari platform tu. Dahla KL Sentral tu transit tersohor. Bolehla papan elektronik tu padam semunya.Pastu papan tanda menunggu mengikut lokasi langsung xde. Kalu ade mesti tulisan dia sama warna ngn dinding tu yg aku xnmpk tu.Sangat memalukan la KT"M" ni.Kalu boleh buang "M" ujung tu kan bagus.Xdela aku turut serta merasa malu dengan kebodohan sistem ini.

Mcm biasa, menunggu sesuatu yg xpasti. Sambil tu sempat lagi usya2 gelagat orang…Pergh…Mcm2..Semak..Trutt trut trutt…Amat tepon..”Kat mana kalu?Bila mau sampai?” Amat da xsabar nk jmput aku ngn Honda dia…”heh…Ko tenang2 je dulu..Aku tgh tunggu lokomotif ni…xsampai2 lagi…dlm 45 mnt kang aku sampai la”

Tu dia…Letak je tepon tren pon sampai…perghh…Berpusu2 dorg ni beratur cam kat dafur pon ade..Wat tenang2 suda..Malas berkecimpung dlm kesesakan, aku pon bg la dorg nek dulu.Berimpit2...Heh bau bangla pon ade..mmg menusuk kalbu. Memang sentap..Ramu pon boleh tahan gak..Mesti kedai ah seng tutup ni...xpon kilang deodorant meletup bulan lepas blom dpat insurans nak bukak kilang baru.. Mmg aku pendam je perasaan ni. Xtau nk kongsi ngn sape..Luah kat sini jela ngn korang.Xdpt berkongsi bau2 tengik, dpt kongsi masalah pon jadila kan. Aheh.

Sampai je hentian yg dinantikan, amat blom sampai lagi walaupun td dlm tepon gaya dia semacam teruja. Mmg xtahan la cuaca td. Panas melenting. Temometer pon boleh pecah aku rasa. Aku mengisi waktu kosong td dgn termenung bersahaja.Mmg xproduktifla..Membazir..Awek2 kat sini pon satu hal, mentang da ade pakwe, semua pakat nek motor je. Cubala belagak macam pelancong tempatan sikit travel nek lokomotif..Bleh aku jeling2. Gedebuk gedebak amat pon sampai..Dia nek lagenda pulak..Mmg xmerasa aku nek Honda amat tadi. Xpela..Sama je..Lagenda pon motor gak…Honda EX-5 pon motor gak. Ahahahhahhah…

8 ulasan:

neopujangga berkata...

terbaik..jap lagi aku post cite arinie aku lak..

Shahrul Naim berkata...

panjang tol, terkulat2 aku bace hahahah...

jaisyul usrah berkata...

ahaha...blom aku cite bawa ke malam...

Pendita Alam berkata...

aku siap print. malam sbm tdo aku baca...waakkaka

jaisyul usrah berkata...

bang, aden kalu org len perli, aden xkisah laie, tapi kalu adk beradik camni perli mmg boleh bawa gado ni...

Pendita Alam berkata...

wakakka...tacing.. quit blog la pasni tu^^

Shahrul Naim berkata...

bUuUuuuuUUUUuuuuUUUu~~ eMo~~

jaisyul usrah berkata...

wahahahah..delete id de