Halaman

Selasa, Mac 24, 2009

Drama Pagi Ini






Seawal subuh aku telah terjaga….Meneruskan rutin seharian sebagai hamba dan pekerja……Namun mendung dipagi hari tadi menjengah atmosfera dikawasan rumahku….Awal pagi yang sepatutnya cerah disinari matahari dicelah rimbunan daun pepohon (rumah aku rumah kampong) diganti dengan awan mendung yang berarak….

Lantas bagi menyelaraskan mendung pagi dengan hati ini, maka aku telah meredupkan pandangan mataku antara 50%...Fenomena ini dipraktikkan dengan keadaan antara sedar dan tdk sedar tatkala berhibernasi dlm selimut tebal.


Kemudian seperti biasa, mimpi-mimpi pelik akn mula dimainkan…Aku rase mcm aku tgh redah ujan pakai baju arai (sejenis baju hujan berkualitit tinggi yg dibeli dgn harga RM 250)….Tetiba aku terjaga…owh aku mimpi rupanya…Aku jengah tingkap….daun tingkap mmg tersedia terbuka….aku mmg sentiasa buka tingkap daun tingkap ni supaya udara segar masuk….Nun tinggi melangit, keliatan awan mendung berarak masih menjatuhkan titisan air yang agak lebat ….Selebat air hujan, sebingit itu jugalah bunyi atap zink jiran sebelah...Bunyi yang seolah2 memaklumkan ujan lebat tiada tanda akan berhenti utk 2jam akn datang...Bunyi ini jua seolah2 menjadi muzik latar untuk drama yg berlokasi atas katilku....Akulah pengarah..akulah pelakon..

Maka pelakon itu disuruh menyambung aksi tido oleh pengarah yang tidak mempertimbangkan kebajikan pelakon tadi...Bahawasanya pelakon itu mempunyai komitmen yang banyak di tempat kerjanya....Namun beliau akur dengan pengarah itu setelah mempertimbangkan hari-hari sebelumnya, dia telah bekerja keras demi negara dan pengajian separuh masanya...Isnin-Jumaat 8pagi-5petang kerja....sabtu ahad - kepelbagaian hal. Mana aku ada rehat lagi...Sabtu ahad pegi s.alam belajar(kononnya)...

Maka hujah tiada rehat ditambah dengan cuaca hujan telah menyaksikan sekujur tubuh berselimut sehingga jam 11.30 pagi..Bangun je tido, aku rase sakitbadan...macam tesalah urat pon ada...Aku suruh mak aku pukul belakang aku dengan bantal..."kene jemur dulu bantal ni..baru la hempok kat badan kau!!" ujar ibu...aku pon bermonolog sendiri-macam mana aku nak jemur...ujan lagi ni..dah la aku tido pakai 3 bantal, mana satu yang menyimpulkan urat aku...kalau dpt aku jemur pon perlukah ketiga-tiga bantal itu dihempuk sekaligus?mau tersungkur aku..ataupun pilihan kedua dihempok berselang seli dgn 3 bantal...3x darab 3 bantal=9x
Lalu persoalan itu kutinggalkan utk lu pikirla sendiri....Drama tersebut berakhir dengan aku menyantap nasi berlaukkan gulai ikan tenggiri...
Maafkan aku bos...cuti kecemasan...hehehe



5 ulasan:

Chah Tabby berkata...

bekerja keras...bole caya ker..huh..ujan jek..el..

Chah Tabby berkata...

promote ler kasi org komen blog kamu yg tak glamour ni wakakakakakaka

jaisyul usrah berkata...

ahahaha..terima kasih atas komen itu...anda pasti org yang dengki..ahahaha

Tanpa Nama berkata...

nasi lauk gulai ikan tenggiri?nyum...nyum...

Shahrul Naim berkata...

pagi yg gelap~~ kini sudah terang~~
aku adik mu~~ dan engkau abg~~ Ku amat merindui kamu~~~~ ooooo

lagu kump >>> HUJAN