Halaman

Selasa, Mac 24, 2009

Cerita Kanak-kanak - Pt. 1

Korang suke tengok citer kartun tak? Cerita kita hari ni sedikit sebanyak berkait gak ngan kartun. Mase kecik2 dulu, dulu, Doraemon, Thundercats, He-man, macam2 gak laa yang aku minat. Ade satu tu Jem; citer yang sangat laa ramai pompuan suke sampai smue berangan2 nak jadi Jem. Jem; ikon artis remaja pompuan yang sangat laa hotnye dan seorang vocalist untuk band die ; The Holograms. Aku punye laa fanatik sangat citer tu. Kire tak leh miss lansung laa citer tu. Aku tatau laa kalau korang2 smue ingat lagi ke tak citer ni. Hehehe.

Eh, tapi bukan pasal Jem yang aku nak citer. Pasal Doraemon sebenar2-benarnya. Siapa laa tak kenal Doraemon, kucing robot biru pujaan kanak2 sedunia mase zaman aku dulu2. Hehehe.

Alkisahnye, aku rase masa tu aku darjah 5. 5 Kemboja. Mase subjek Matematik. Cikgu Manan nama cikgu yang mengajar tu. Aku khusyuk sangat mase kelas tu. Tak berkelip2 mata aku.

Tibe2, "Papppp!", sebatang kapur putih melantun terkena buku aku dan jatuh kat meja aku.

Aku terkejut dan terus tersedar dari alam aku. Aku jatuhkan buku teks matematik untuk menjenguk2 sape laa umat yang melemparkan kapur tu.
"Ah! Abes aku!" , aku berkata dalam hati. Cikgu Manan dah ade sebelah aku. "Oooo. Ni keje kamu ye. Patot laa nampak khusyuk je. Ni ape ni?", dia menunjukkan kepada aku satu buku kecik atas meja aku.

Atas meja aku, kelihatan buku teks matematik dan di dalamnya, komik Doraemon. Ye. Itu laa die. Aku bukan khusyuk pasal dia mengajar. Aku khusyuk membaca Doraemon. Aku tak tau nak cakap ape. Nak nangis ade. Gelabah ade. Malu pun ade. Lagi2 laa sebab kantoi bace Doraemon dalam class. Jatuh airmuka aku dalam kelas.

Kesudahannye, aku kena sapu sampah satu class waktu tu jugak. Menangis2 aku menyapu sampah sambil mengelap airmata. Tak lama lepas tu, citer tu sampai kat mak aku. Cikgu Manan bagitau bile masa hari datang amik report card. Tapi mak aku tak marah laa. Hehehe. Sumpah! Lepas tu, aku tak berani lagi nak bace doraemon dalam kelas. Hehehe.

Korang ade pernah terjadi situasi macam aku?

Quote of the day:

"If you focus on results, you will never change. If you focus on change, you will get results." Jack Dixon.

2 ulasan:

jaisyul usrah berkata...

ahahaha...samela...masa baca komik...ditapik dengan buku teks yang gebang2...tp lom pernah terkantoi..

Jay Harun berkata...

aku budak baik...tak buat cenggitu...hehehee...