Halaman

Sabtu, Mac 28, 2009

Baik Mkn Ati

Hari ni, aku pegi pustakaan ngan 2 orang kawan…Saje2 buang tebiat katanya. Pustakaan ni memang menyeronokkan..Nak nak kalu ko belajar pasal makro ekonmi kat sini. Ahahaha…jenis aku ni, kalo korang nak tau la kan, bila aku berpikir, aku akan memandang jauh ke hadapan. Ni bukan auta…Ni mmg gaya aku…sekali tu, aku tgh berpikir ada pulak pepasang orang lintas depan aku. Sorang laki sorang pompuan. Yang pempuan ni muka pecah rumah la kan…Tapi sesuai la berpadu ngan laki muka xsiap nih. Yang jadi halnya dorang dahla menggangu konsentrasi aku…Wat drama plak celahan rak2 buku…Yang laki men cuit2, yg pmpuan wat2 moncong lak mulut…Agak agak la kan leh gantung cadar kot moncong tu…Potong la dorang ni…Subjek teras tu aku tgh belajar…Formula ntah ke mana kalkulator ntah ke mana.Lama sikit pas dorg perasan muka aku ketat dorg pon blah..

X lama plak pastu tgh aku cuba memahami faktor pasaran dan faktor kos, ade plak dak2 baru nak naik wat bising kat pustakaan. Dak2 ni jenis yang sdg diorientasikan aku rasa. Dala ponteng orentas kat panas2 luar tu… pastu wat bising dlm pustakaan..Jnis ketawa cam bagus2..Aku mula ar nak telan org….Sib bek kawan aku bawa pemutar skru..Dilonggarkannya skru yang ketat2 kat muka aku…Tapi makin didiamkan makin menjadi lak dak2 ni…Sekali tepon slh sorg dari dorg mengeluarkan nada dering tahap dewa…Macam dia sorang je ada tepon aku rase…Paling terbayek punya kuat nada dering asing tu…”aaaaa….Ko katne”lebih kurang la dia jwb tepon…Selamba aku aku sahut”aku kat sini ko kat manaaaaaa”……terus senyap dak tu…Adoi....Jnis dak2 skang kalu masuk pustakaan xreti nak kasi senyap tepon tu ker?


Pukul 1..Perut aku meronta2 minta diisi….tekak plak bebuai mnta air…Aku pon ajk kawan2 g makan..Hari ni kitorg mkn kat satu kedai..Namanya restoran teratai kalu xsilap aku…kalu silap nnti aku betolkan la…Bak kate sorg kawan aku ni, dia selalu mkn kat sini.Kerap gak katanya. Katananya mkn situ mmg sedap2…Aku ngan kawan yg lagi srg ni pon terus je mencuba nasib kat situ. Aku amik lauk aym gulai..Gulai pon xbape nak gulai la..Tak lupa telur asin potong separuh untuk mengimbangkan Ph dlm mulut.Kotla tkg masak tu tawar ati masa tgh menggulai td.Xlupa juga segelas teo ais utk membasah tekak. Bila semua da sedia kami pon makan sama2…Kawan aku mula mula mengeluarkan komen”okey gak kedai ni”asik mkn kt kedai yg sama pon muak gak” Lantas komen bersahut komen plak oleh kwn lg sowang “aah…kat sini dia masak ada rasa..kalu kedai lain tu…kdg2 tawar la…apala…dan aku hanya berdiam diri beradab la konon makan….wehehe


Selesai mkn, kwn aku byr ns dia.RM 7.30 ujar pkcik si penjaga kaunter. Air muka kawan aku terus berubah..Dari cara dia keluarkan dompet, aku dpt rasa dia cam nak tak nak je bayar…Aku da mula pelik dah…Dia mkn ikn keli ngan apentah je pun..Xpela..Mungkin ko isap rokok td kot kt tmpt awam..kire kompaun la tu..wehehe.Pastu aku plak bayar…”bape cik?”RM 6.30….woahhhh!!!!!cam bese muka aku mula ketat…ayam td bape henget?”nasi 5henget katanya.Agak syial disitu setelah dibuat pecahan kiraan, maka air teo td adlh 1.30 kupang manakala nasi berlauk ayam dan telor asin seteng = 5henget…Adakah nasi sehengget, ayam tiga henget,tlor sehengget?woah…dala ayam kecik je…aku pon bayar tanpa ragu2….Kat sini kalu , bukan takat mkn je rasa, nak bayar pon terasa mcm2 rasa!!Berdasarkan kenyataan kwn aku, kedai tu hanya beroperasi siang je..mlm ye tutup…Lantas aku mmbuat kesimpulan, siang dorg niaga, mlm dorg pegi aji….pagi esok da blk bukak kedai!!!!

19 ulasan:

komplot 3 org penulis berkata...

tidak juga lupe kepade mamak yang telah di ban seumur hidup...wehehe

jaisyul usrah berkata...

hah...alu mmg gelimat ngn mamaks ni...lain ditempah lain dihantar..

Tanpa Nama berkata...

koranng mkn kat mana woi...kasi tau la alamat...takut nanti kitorang pon tejebak mkn sana...telajak perahu boleh undur lagii...telajak suap mmbayarla akibatnya

Jay Harun berkata...

aiseh, aku slalu makn kt area opis..mesti membwk ke harga 6 hengget ke atas..kalo nasib baik dpt la bwh 6 hengget...kalo makan murah2, biasanye stended sampah je lauk dia...takat sup ayam ngan nasik...campo air baru 4 hengget. tp sejak aku membawa bekal ke opis nih, byk gak aku berjimat....tp tak bleh buat gi aji gak, apetah lagi membeli beskal...

jaisyul usrah berkata...

hehehe...kalu mkn kat area kampong aku ni, mkn beradab 4 jnis lauk utk tga orang beserta air pelbagai rase buahan, baru 18henget....maknenye 1 pala 6henget...tanye neo....huhuhu

Jay Harun berkata...

wah menarik tuh! dimanakah letaknye kampung anda sekalian? neo org mana pun aku tak penah tau...aku tau org bumi....

Chah Tabby berkata...

wah wah wah,,,mcm kenal la kwn awak yg selalu makan kat situ...sapa ek...rasanya cam tau la kat situ...sebelum ni ok jek price kat situ ..awak kan belajar ekonomi...sekarang ni eko gawat.tu yg di balun tu..

neopujangga berkata...

gawat x gawat...ade kedai mkn kt area shah alam leh dpt murah..ayam,sayur,begedil..air jus oren..total :rm4.50..haha..

bile mase lak rm18 en jaisyul usrah..x silap aku rm20..tapi tu pn dah kire murah liao..berbaloi dgn harge dan juge rase..sbab kalo kt area aku confim dh cecah rm30an..

haha..pecinta ayam..confim aku bukan dari pluto..aku org peribumi..hehe

Jay Harun berkata...

hahaha!! itu aku tau sgt.....walopun telah lama kenal.....betapa tak pedulinya aku ini bukan??

jaisyul usrah berkata...

meh la kak mkn same kat sini...neo kata dia nak banjer bloger2..bloger sahaja...wehehe

Jay Harun berkata...

peh, dah lama seh tak dgr org panggil aku "kak"...takyah "kak"2 la..

wah, nak banjer? dengan pantas aku dtg!!! ade ayam goreng tak??

jaisyul usrah berkata...

wahaha....ayam kapung la tapi...leh ke

Jay Harun berkata...

janji ayam beb!!! dan digoreng!!

neopujangga berkata...

wehhee..aku ditaburkan dgn berite palsu..

Jay Harun berkata...

buaya 1: jadi, tak adalah makan??
buaya 2: kite kene tipu..ini...semua ko punye pasal!
buaya 3: bbbbetul!!
ketua buaya: nyenyenyenyee!!!

jaisyul usrah berkata...

apakah....

Jay Harun berkata...

apakah ape....dialog tuh utk ko...

neopujangga berkata...

kalo aku x byar maxis aku blaja..hahahaha

Shahrul Naim berkata...

Khasiat Kurma

Kandungan anti oksidan di dalam kurma adalah dua kali ganda berbanding kismis, aprikot kering dan blueberry.

Kurma memberi tenaga serta-merta menerusi kandungan gulanya sebanyak 50 hingga 57 peratus glukosa. Orang berpuasa yang berbuka dengan kurma akan berasa segar dan bertenaga dan dapat beramal tanpa rasa letih atau mengantuk.

Potasium yang diperlukan oleh tubuh badan untuk sistem saraf terkandung di dalam kurma. Potasium jika diambil berlebihan tidak memudaratkan tubuh badan, sebaliknya sangat baik untuk mengatasi masalah seperti sembelit, lemah otot, letih, stres, sengal-sengal badan dan untuk menguatkan daya ingatan.

Sekiranya dimakan tanpa membuang kulitnya, kurma dikatakan dapat melawaskan pembuangan najis dan mencegah daripada masalah barah usus.

Kurma juga sesuai untuk dimakan oleh wanita yang kekurangan susu badan kerana kandungan zat besi dan kalsium di dalam kurma dapat menambahkan air susu.

Kurma turut membantu dalam tumbesaran kanak-kanak yang berperanan dalam pembentukan darah dan sumsum tulang.

Dalam perubatan homeopati, biji kurma dikisar halus dan dijadikan serbuk seperti teh. Serbuk ini kemudian direndam dan diminum untuk menyembuhkan pelbagai jenis penyakit. Kurma juga digunakan dalam kaedah perawatan sufi.