Halaman

Rabu, Mac 25, 2009

Aku & Kerjaya (siri -2)

Bertemu kembali..Apa yang ingin ku kongsi ialah suasana kerja itu adalah tidak statik.
Bahawasanya ia berubah-ubah mengikut peredaran masa.Ibarat pokok yang bergoyang. Dahulunya di sini, aku selalu menjadi penghibur duka lara gelak ketawa sedu sedan gembira dan terkadang menjadi duka nestapa seminggu dua lalu bertegur sapa semula.Biasalah...sedangkan sate dalam mulut lagikan tergigit, inikan pula nasi briani...


Akn tapi, peristiwa yg berlaku akhir tahun lepas telah memutuskan terus hubungan aku dgn sekomplot wanita. Aplah gunanya prosedur jika tidak dituruti?Puas aku menerangkan bahawa setiap permohonan akn diproses melalui prosedur....blogger-emoticon.blogspot.com

Setelah nada rendah yang berunsur perbincangan xdiendahkan, malah dibalas dengan hamburan nista,aku mula berubah muka dan intonasi kod d minor dinaikkan kpd d major
blogger-emoticon.blogspot.comTerkadang staf lelain seolah-olah xmemahami tugas dan t.jawab aku sebagai penyemak dokumen samada ia lengkap atau tdk... situasi ini membuatkan aku ringan 1 badanblogger-emoticon.blogspot.com....Mengapa kerjaku dipersoal???Maka dengan integriti yang aku pegang, dgn amanah yang aku sandang aku dengan tegas memberitahu, "SILA IKUT PROSEDUR!!!"dan, si gadis itu yg dulunya dara dan kini sudah menjadi ibu membebel pergi meninggalkan aku. blogger-emoticon.blogspot.com

Dan bos, kau masih disitu, mengadap monitor tipis sambil jejari mari mu menari menekan papan kekunci sesambil memecet-mecet dan meramas tetikus entah jantan entahkan betina itu. Tanpa pernah kau ambil tahu jiwa aku ni sebenarnya telah lama mati menanti dikuburkan.
blogger-emoticon.blogspot.com




Disebabkan peristiwa itu hubunganku dengan rakan sekerja menjadi renggang blogger-emoticon.blogspot.com ...Dan aku sudah tidak keruan.Adakala aku gembira kerana tiada kedengaran suara mendayu2 meminta tolong itu dan ini.blogger-emoticon.blogspot.comNamun perasaan ini lebih berasa tertekan kerana berasa keseorangan blogger-emoticon.blogspot.com




Sejak itu jua semua tingkah laku ku diperhati. Baru saja menatap dada akhbar, sudah kedengaran suara sumbang...."Xde keje ke?"adakah itu satu soalan atau momokan setan yang dengki?"ko buat keje ko, aku wat keje aku.kata nak lahirkan pekerja berilmu pengetahuan.ni aku tgh cari ilmu la ni...isu semasa..igt aku nk tgk keputusan no 4D ker?"soal aku dlm ati.




Adakala aku ber YM tatkala kerja pnting sudah disiapkan. Pon masih kedengaran dehem2 kosong yang seolah2 meminta disuakan gerapu berkaki 5 ke dlm tekak memasing. Yang aku heran, tatkala mereka ber MLM, memilih-milih tudung berona2, membelek-belek kain pasang, becerita tentang fesyen, boleh pula..owh.."mungkin itu adalah sbhgian bdg tugas mereka"getus hati kecilku cuba utk membohongi diri ini.




Maka setelah menilai situasi, semasa, aku membuat keputusan untuk memekakkan telingablogger-emoticon.blogspot.com,mengukir senyuman kpd semuablogger-emoticon.blogspot.com, dan mmbuat hal sendiriblogger-emoticon.blogspot.com....


bersambung....


4 ulasan:

Chah Tabby berkata...

hidup kan memang ader tekanan...berapa byk tempat pun kita pg...dan berapa ramai org pun yg kita jumpa..,kita tetap akan mengalami masalah yg sama...cuma kita kena pandai mencari jalan dan cara menyelesaikannya saja...cool...

Jay Harun berkata...

hurmmm...tak berapa nak rasa pasal aku satu2nye staf kt sini...tp pedih juga baca cerita ko...

neopujangga berkata...

epilog duka seorang yang bername pekerje

Shahrul Naim berkata...

sesiaper yg ader staff seperti aku nie mempunyai persepsi berbeda,

1) Kalo staff pompuan > Byk mulut
jgn layan sangat...tak abis nyer

2) Kalo staff laki > ikot suke2
hati diorang....mau je kena
pongkeng ngan aku

selaku internal auditor yg bertauliah (ader ISO certificate tuh)aku sokong ko...ikot prosider la...byg kan ko makan pakai kaki tak ikot prosider...mmg la bleh... tapi dimana keindahan nya!